Winkelpassage Oisterwijk


 

Winkelcentrum ‘de Passage’ was sterk verouderd waardoor het gebouw niet meer aansloot bij de wensen van eigenaar, consument en winkeliers. Als gevolg hiervan liepen door leegstand van enkele winkels de huurinkomsten terug. Syntrus Achmea vroeg West om een ontwerp te maken waarbij een hedendaagse uitstraling, toepassing van onderhoudsvriendelijke materialen en het verlagen van het energieverbruik belangrijke uitgangspunten waren. Naar het ontwerp van West zijn de algemene ruimtes van ‘de Passage’ en de beiden entrees volledig vernieuwd. 

De gevel aan de Dorpsstraat is volledig vernieuwd en voorzien van nieuwe kozijnen, natuursteen gevelbekleding en een ingetogen reclamevoering; passend in de historische dorpskern van Oisterwijk. Door de entree aan de Dorpsstraat visueel te vergroten en de klinkerbestrating naar binnen te trekken werd de toegankelijkheid en uitnodigende uitstraling vergroot. Dit werd gedaan door de naastgelegen entree naar de woningen boven ‘de Passage’ in hetzelfde materiaal uit te voeren en de middelste penant te vervangen. 

De gevel aan het parkeerterrein is eveneens voorzien van een afwerking met natuursteen, nieuwe kozijnen en eenduidige reclamevoering. Hierdoor heeft het project aan beide entreezijden een eenduidig karakter en een uitstraling. Binnen de natuurstenen kaders zijn de beide entrees voorzien van houten delen die ook in de passage zelf doorlopen. Hierdoor ontstaat een bindend element tussen binnen en buiten. De houten delen zijn voorzien van de namen van de in ‘de Passage’ gevestigde winkels. Om de eenheid te versterken is ervoor gekozen alleen de namen van de winkels aan te brengen, niet de individuele logo’s. Dit toont de kwaliteitsslag waarvoor gekozen is. 

 

 
 
DSCF6464.JPG
 
 

In ‘de Passage’ zelf zijn het plafond, de vloer, en de verlichting vervangen. Net als de verlichting in voor- en achtergevel is ook de verlichting binnen voorzien van LED-verlichting met daglichtregeling. Daarnaast zijn de kozijnen geschilderd en waar nodig vernieuwd. Alle winkels zijn voorzien van dezelfde manier van reclamevoering en aan de beide entreezijdes is een uit hout gesneden reclamestrook ontworpen die onderdeel uitmaakt van de gevelafwerking aan de binnenzijde. 

Door gebruik te maken van natuurlijke materialen, rustige tinten en een meer terughoudende vormgeving van ‘de Passage’ krijgen de winkeliers meer aandacht en is er geen sprake meer van verrommeling in beeld en ervaring. Met de renovatie is ook de aantrekkingskracht op winkelier en publiek groter geworden. De gevel aan de Dorpsstraat is volledig vernieuwd en voorzien van nieuwe kozijnen, natuursteen en een ingetogen reclamevoering, passend in de historische dorpskern. Door de entree aan de Dorpsstraat visueel te vergroten en de bestrating naar binnen te trekken heeft deze een uitnodigende uitstraling gekregen. 

De gevel aan de zijde van het parkeerterrein is eveneens voorzien van een natuursteen gevelafwerking, nieuwe kozijnen en eenduidige reclamevoering. Hierdoor heeft de winkelpassage aan beide entreezijden een eenduidig karakter, is herkenbaar en heeft een uitstraling die past binnen de historische kern van Oisterwijk.

I.s.m.  Ir. A.C. de Buck – www.acdb.nl

 
 
 
DSCF6519.JPG

opdrachtgever: Syntrus Achmea Real Estate & Finance

realisatie: Bouwbedrijf A.J. van Hilst B.V.

Publicatie

NRP Gulden Feniks - categorie Renovatie - Jaarboek 2013